Facebook
RSS

Berhenti Sejenak

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang


Alhamdulillah. Segala puji yang selayaknya kepada Allah yang menjadikan insan dengan kelebihan dan kekurangan serta kekuatan dan kelemahan. Selawat dan salam ke atas Muhammad S.A.W. yang telah memberikan panduan dalam membezakan yang benar dan yang batil.

InsyaAllah, Musafir akan berhenti sejenak daripada berkongsi pengisian di laman ini. Semoga artikel-artikel yang tercatit di laman ini menjadi nilaian amal kebaikan di sisi Allah. Saya akan kembali menulis di laman ini pada 19 Ogos 2012 yang akan datang.

Di bawah ini dititipkan beberapa 'status update' daripada wall Facebook Bicara Musafir. Semoga anda juga dapat merasa secebis 'rasa' yang saya cuba lahirkan daripada jiwa saya. InsyaAllah.



1) IMAN DAN KEHIDUPAN

"Insan boleh berdolak-dalih dalam pelbagai perkara tetapi dalam soal keimanan & ketenangan jiwa tidak ada seorang insan pun dapat berbohong kepada dirinya sendiri. Mungkin di hadapan manusia dia boleh berpura-pura tetapi Allah & dirinya sendiri pasti mengetahui keadaan sebenar jiwanya ketika itu."
======================================================

Kehidupan seharian insan jika tidak diisi dengan keimanan, dari semasa ke semasa,sedikit demi sedikit, insan akan rasa semakin sunyi walaupun hidup bersama ramai kawan dan kesenangan yang pelbagai. Tetapi apabila Allah bersama insan dan insan itu juga selalu berharap kepada Allah, jiwa insan itu tenang, tidak pula rasa sunyi.

Dengan landasan iman,pasti segalanya selamat.

Jika gembira, bergembiralah di atas landasan iman.
Jika sedih, bersedihlah di atas landasan iman.
Jika sayang, sayanglah dengan apa yang dibataskan iman.
Jika marah, marahlah kerana iman.

Fitrah insan, kadang-kala tersasar dari landasan keimanan, tetapi kembali dan cubalah betul-betul untuk terus berada di atas landasan iman.

======================================================
Mana-mana insan yang mencari erti sebenar sebuah keimanan akan melalui dua fasa umum; ada kalanya terlalu bersemangat dan ada kalanya terlalu memikirkan bagaimana melakukan sesuatu itu dengan berhikmah.

حماسة الشباب في حكمة الشيوخ

" Semangat pemuda dalam kebijaksaan(kematangan) orang dewasa"
Inilah yang diperlukan insan,tidak kira muda atau tua dalam menyeimbangkan sesuatu gerak kerja. Semangat yang dikawal dengan penuh hikmah. Pasti kadang-kadang tidak seimbang, tetapi cubalah untuk seimbangkan & bertawakallah.

=======================================================
Walau sehebat manapun minda keagamaan seseorang itu tetapi tanpa jiwa agama dia tidak akan pernah selamat .Lebih baik lagi mereka yang minda keagamaannya biasa-biasa tetapi jiwa agamanya kuat. Percayalah dan lihatlah sendiri.
=======================================================




2) DAKWAH & TARBIYAH

Dalam kehidupan seharian insan ada perkara yang boleh diambil mudah, maka permudahkanlah. Ada juga perkara yang perlu diambil berat maka beratkanlah. Tetapi ada kalanya perkara yang mudah itu perlu diambil berat supaya orang lain tidak terlalu bermudah-mudah.

Simple.

===========================================================
Masih segar dalam ingatan setiap perkataan yang diungkapkan kepada mad'u(orang yang didakwahkan). Tapi tatkala diri diuji, jadi bungkam hilang bicara. Tidak pernah lagi seberat ini. Apa jadi sekalipun, dakwah & tarbiyah tetap perlu diteruskan. Ya,wajib diteruskan inilah nadi Islam.حسبي الله ونعم الوكيل, نعم المولى ونعم النصير

"Cuba enta fikir lautan yang di depan kita ni, enta tak nampak penghujungnya kan? Haa..macam tu lah hidup kita ni apabila berdepan dengan masalah. Tapi kita yakin akan bertemu juga daratan walaupun tak nampak, kita yakin ada jalan keluar bagi setiap masalah yang kita hadapi.."

===========================================================
Sibuk? Banyak kerja? Tak ada masa?
Laksanakanlah tugas-tugas itu,siapkanlah kerja-kerja itu sesempurna yang mampu, usahakanlah tanpa banyak mengeluh. Buatlah apa kerja pun selagi dibenarkan syariat. Tapi, jangan lupa agenda utama kehidupan kita ini,iaitu dakwah & tarbiyah. Jangan tunggu diri sempurna/baik baru nak laksanakannya tapi kerana kita tidak sempurnalah kita melaksanakannya. Dakwah tanggungjawab setiap muslim. Bukankah kita muslim?
==========================================================
Untuk melakukan perubahan pada diri sendiri, insan perlu kurangkan memberi alasan & menerima segala bentuk bebanan kerana itulah sumber momentum perubahan yang sedang diusahakan. Berusahalah untuk penuhi ciri-ciri ibadullah, daei ilallah & Khalifatullah. Terus & teruslah berusaha. Jangan biarkn dosa-dosa yang terpalit dek sedikit kesilapan yang dilakukan menjadi titik untuk berputus asa. Diriku seorang pendosa, kerana itu aku terus berusaha.
==========================================================
Dalam melakukan perubahan diri dan meningkatkan kualiti diri, insan perlu memaksa dirinya melakukan apa yang dirasakannya sukar, membebankan & ada kalanya apa yang dirasakan mustahil mampu dilakukan perlu dilakukan.
==========================================================
Menjadi 'check & balance' bagi sesebuah komuniti bukan kerja mudah, tatkala mereka lalai, kita kena jadi tegas & mengingatkan. Tatkala mereka sedia menerima kita kena jadi mesra & berjiwa pemberi. Mengharap Allah terus memberi kekuatan.
==========================================================

3) CINTA & PERKAHWINAN

Sejak akhir-akhir ini, sering dilihat ramai sahabat yang post perkara berkaitan cinta dan kahwin. Bagi saya, perkara ini perlu dinilai dengan matang. Ini bukan soal suka-suka macam budak sekolah rendah. Apabila menyentuh soal ini apa yang pertama sekali terlintas di minda saya ialah tanggungjawab & amanah.

Jika bercakap soal fenomena kahwin awal/waktu belajar, saya tidak sama sekali mengatakan 'Ya' atau 'Tidak'. Bagi saya, ini bergantung kepada individu itu sendiri.

Apa susahnya, Allah itu kan Maha Mendengar. Buatlah solat istikharah, jika 'Ya' maka katakanlah 'Ya'. Jika Allah kata 'Tidak' maka teruskanlah kehidupan seperti biasa. Bukankah Allah itu MAHA Mengetahui?
======================================================
Menurut Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984 Akta 303, had umur minima untuk memasuki perkahwinan ialah 18 tahun bagi lelaki dan 16 tahun bagi perempuan.
======================================================
Ada sahabat tanya pendapat saya tentang pepatah 'kumbang bukan seekor dan bunga bukan sekuntum'. Ya, memang benar 'kumbang' & 'bunga' bukan sekuntum, tapi bukan semuanya sama. Ingat, bukan semuanya sama. (Saya menilai dari perspektif realiti kehidupan, bukan tatatertib linguistik)

*Tidak ada kaitan dengan mana-mana 'kumbang/bunga' yang masih hidup mahupun yang telah pergi..(Bimbang disalahtafsirkan)
======================================================
Lebih aneh ada yang sering bercakap soal calon sedangkan persiapan (kewangan, pengurusan diri) ke arah itu lintang pukang. Jujurnya,ingin sekali saya berbincang soal ini dengan para sahabat dalam perspektif persediaan ke arah itu. Bukan perspektif siapa calonnya.



Wallahu'alam. Jumpa lagi di bulan Ogos akan datang. Assalamualaikum..
[ Read More ]

Menilai Kecewa


Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Alhamdulillah.Segala puji bagi Allah dan segala pengesaan hanyalah selayaknya kepadaNya, selawat dan salam ke atas Muhammad S.A.W. yang dirindui yang tidak ada lagi nabi selepasnya.


MUKADIMAH

Kadang-kalanya cemburu melihat sahabat-sahabat bercakap dan berbincang soal agama sedangkan diri ini merangkak dalam memahaminya. Lagi cemburu melihat sahabat serta rakan yang keluarga mereka baik-baik belaka. Apatah lagi sahabat yang keluarganya terdiri daripada mereka yang faham agama serta keperluan dakwah dan tarbiyah(D&T). Apa-apa pun bersyukurlah dengan apa yang ada.

Kadang-kalanya kecewa datang menyapa dan diri kita pun terdiam seketika. Bungkam. Rasa putus asa pun ada tetapi apabila memikirkan soal matlamat kehidupan ini yang jauh lebih besar dan membandingkan dengan kekecewaan orang lain yang jauh lebih besar, dirasakan kekecewaan itu seperti perkara kecil pula.

BICARA MUSAFIR

"Bukan tentang apa yang kita lihat tetapi bagaimana kita melihatnya."

Jiwa insan itu penentunya antara nafsu dan iman. Jika diikutkan nafsu pasti sudah berputus asa dan mengundur diri. Namun, jika iman yang menjadi ikutan pasti suatu keajaiban berlaku. Kekecewaan itu mampu bertukar menjadi sumber kekuatan.

Jika kita melihat kekecewaan itu sebagai suatu yang positif dan berhikmah, pasti itu akan menjadi sumber kekuatan. Sebaliknya jika kita melihatnya sebagai suatu yang menghinakan,memalukan dan kegagalan mutlak, pastilah kekecewaan itu akan terus membebankan kita. Janganlah ikut nafsu, ikutlah kata iman.
Masih sukar menganggapnya positif ?

Sebenarnya apabila kita diuji, ada pahala yang tercatat jika kita redha dan berlapang dada menerimanya. Semakin besar kekecewaan semakin besarlah ganjaran daripadaNya, seandainya kita bersabar. Mulai saat ini,perbetulkan semula bagaimana kita melihat sesuatu perkara itu, carilah hikmah di sebaliknya, carilah.

Mungkinkah juga kerana kita yang selalu sangat lupa kepadaNya?

Ya, mungkin juga. Untuk diri Musafir,inilah sebab yang Musafir rasakan paling sesuai apabila diri ini diuji dengan kekecewaan. Apabila kita ingat kepada Allah di saat kita senang, Allah pula akan ingat kepada kita di saat kita dalam kesusahan. Amat benarlah kata-kata Muhammad SAW yang dirindui,
"Kamu ingat Allah ketika kamu senang, Allah pasti ingat kamu ketika kamu susah"
                                                                             (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Secara fitrahnya, untuk rasa senang di atas kesenangan itu sesuatu yang senang. Untuk rasa susah di atas kesusahan itu juga sesuatu yang senang. Tetapi, untuk rasa susah dan bimbang di atas kesenangan atau nikmat itulah yang susah. Biarlah susah senang kita ini bersama Tuhan.

KHATIMAH/PENUTUP
Apa-apa jua yang berlaku sangatlah bergantung kepada cara kita menilainya. Lihatlah bagaimana kekecewaan demi kekecewaan yang kita lalui sebelum ini telah membina diri kita hari ini. Mungkin tanpa kekecewaan yang Allah berikan suatu masa dahulu kita tidak mungkin menjadi diri kita yang hari ini.




Info tambahan:

Menurut Syeikh Dr. Safar al-Hawali di dalam Syarah 'Aqidah at-Thohawiyah dalam bab al-Iman bi al-Luh wa al-Qalam tentang hadis di atas(تعرف إلى الله في الرخاء يعرفك في الشدة ) ialah  "Yang dimaksudkan dengan - 'Allah pasti ingat kamu ketika kamu susah' - itu termasuklah kaum mukminin dan golongan kafir."


Biodata : Syeikh Dr. Safar al-Hawali atau nama penuhnya Safar bin Abdul Rahman al-Hawali(سفر بن عبدالرحمن الحوالي‎) lahir pada tahun 1950. Beliau menerima PhD daripada Universiti Ummul Qura dalam bidang Usuluddin pada tahun 1986.
[ Read More ]

    There was an error in this gadget

    GEMAR DIBACA